Kalorie w płatkach owsianych – wartość odżywcza, rodzaje, błonnik, witaminy

Płatki owsiane są cennym źródłem błonnika, witamin i tłuszczy nienasyconych. Co więcej, kalorii w płatkach owsianych jest niewiele, a są bardzo pożywne. Ile kalorii mają płatki owsiane? Jakie wyróżniamy rodzaje płatków owsianych?

Kalorie w płatkach owsianych – wartość odżywcza
Płatki owsiane zawierają około 366 kalorii w 100 g. Kalorie w płatkach owsianych nie są jednak wadą, ponieważ w tej porcji znajdziemy około 54 g węglowodanów, 13,5 g białka
i około 7 g tłuszczu. Tłuszcz zawarty w płatkach owsianych to cenne tłuszcze nienasycone.
Kalorie w płatkach owsianych to jedynie 366 w 100 g produktu

Kalorie w płatkach owsianych – rodzaje płatków
Niezależnie od rodzaju, kalorie w płatkach owsianych to 366 w 100 g. Wzrost kalorii
w płatkach owsianych jest zależny od ewentualnych dodatków. Wyróżniamy trzy rodzaje płatków owsianych ze względu na różną obróbkę owsa. Z całych ziaren owsa uzyskujemy płatki owsiane zwykłe. Należy pamiętać, że ten rodzaj płatków owsianych przed zjedzeniem należy ugotować. Kolejny rodzaj to płatki owsiane górskie, które otrzymuje się z połówek ziaren. Dzięki temu skracamy czas potrzebny na ich przygotowanie. Płatki owsiane górskie są gotowe do spożycia po zagotowaniu. Ostatnim rodzajem płatków owsianych są płatki owsiane błyskawiczne. Otrzymuje się je z pokrojonych ziaren owsa poddanego wcześniej obróbce termicznej. Dzięki temu płatki owsiane błyskawiczne można spożywać bez gotowania, na przykład jako dodatek do jogurtów, mleka czy musli, a niewielka ilość kalorii w płatkach owsianych, nie podniesie kaloryczności przekąski.

Kalorie w płatkach owsianych – błonnik i witaminy
Kalorie w płatkach owsianych to nie wszystko. Posiadają one bowiem niezwykle ważny
i cenny dla zdrowia błonnik. Co więcej, zawarty w płatkach owsianych błonnik to najcenniejsza frakcja rozpuszczalna w wodzie. Dzięki temu jego zdrowotne działanie jest nieocenione, pomimo kalorii w płatkach owsianych. Błonnik bowiem obniża poziom cholesterolu i zapobiega chorobom. Płatki owsiane z cennym błonnikiem rozpuszczalnym to głównie beta-glukan, czyli węglowodan złożony. Ma on zdolność tworzenia w przewodzie pokarmowym żeli odpornych na działanie enzymów trawiennych. Błonnik ma również działanie prebiotyczne, a także spowalnia proces przyswajania cukrów, co przyczynia się do zapobiegania otyłości i cukrzycy typu 2. Pomimo kalorii w płatkach owsianych, pozytywnie wpłyną one na utrzymanie prawidłowej sylwetki.

Zawarty w płatkach owsianych błonnik zapobiega także mnożeniu się komórek nowotworowych i wzmacnia układ odpornościowy, gdyż wchłania wirusy i bakterie atakujące organizm. Część nierozpuszczalna błonnika, która zawarta jest w płatkach owsianych, poprawia pracę jelit, wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, co zapobiega zgadze i nadkwasocie. Pomimo niskiej zawartości kalorii w płatkach owsianych, dają one uczucie sytości, co pozwala na zmniejszenie kaloryczności w posiłkach. Zjemy go po prostu mniej, a będziemy czuli się najedzeni.

Płatki owsiane, oprócz małej zawartości kalorii to nie tylko błonnik, ale także źródło korzystnych dla organizmu witamin. W płatkach owsianych znajdziemy witaminy z grupy B6, które korzystnie wpływają na koncentrację i pamięć, a także szybsze przyswajanie wiedzy. Witamina B1 także znajduje się w płatkach owsianych, a dzięki temu odczuwamy mniejsze zmęczenie i rozdrażnienie. Mała zawartość kalorii w płatkach owsianych i witaminy, to nie jedyne zalety owsianki. W płatkach znajdziemy także selen, magnez, które są niezbędne do prawidłowej pracy mózgu i układu nerwowego. To jednak nie koniec z ilością witamin w płatkach owsianych. Owies zawiera również witaminy z grupy E, czyli silnych przeciwutleniaczy, które chronią komórki i spowalniają proces starzenia.

Zobacz również: Sprawdzone sposoby na szybkie spalanie kalorii

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowie:

Zioła na obniżenie ciśnienia krwi Jedzenie na problemy hormonalne Dieta po 50. roku życia – tych błędów nie popełniaj Avilin Balsam Spray – inteligentny opatrunek w wakacyjnej apteczce 155. urodziny Hajoty Jak radzić sobie z kaszlem u dziecka? Witamina D i K na straży zdrowych kości Picie słodzonych napojów powoduje stan przedcukrzycowy Pitahaya Sok – egzotyczny sposób na odporność Zanim zdecydujesz się na prostowanie zębów Ocet jabłkowy - skład, przepis, wspomaganie odchudzania, wady Ocet jabłkowy – właściwości, przyjmowanie Skuteczne sposoby na oczyszczanie i odkwaszanie organizmu Szpinak Sok – zielona porcja zdrowia Czy warto podjąć psychoterapię? Zdrowe dziecko to szczęśliwe dziecko. Zimą zadbaj o odporność smyka! Siemię lniane Dieta dla kobiety trenującej Dieta OXY – zasady, efekty i przeciwwskazania Co jeść przy niedoczynności tarczycy i Hashimoto? Alergia na gluten u niemowląt 7 aromatycznych przepisów z jabłkami w roli głównej Cukierki ziołowe Herbale Gorzka czekolada – lekiem na jesienną chandrę i nie tylko